
 1

 
 
Tuning In: Diasporic Contact Zones at the BBC World Service 

 
Working Paper Series 

 
 

Working Paper No. 25 
 
 
 
 

The BBC World Service in the Middle East: 
Claims to impartiality, or a politics of translation? 

 
 

Michael Jaber 
 

Tuning In: Diasporas at the World Service, The Open University 
 
 

May 2010 
 

 
 
For further information: 

Faculty of Social Sciences, The Open University, 
Walton Hall, Milton Keynes, MK7 6AA, UK 
Tel: +44 (0)1908 654458     Fax: +44 (0)1908 654488 
Web: www.open.ac.uk 

 

                                                                
 

 
 

 



 2

The BBC World Service in the Middle East:  

Claims to impartiality, or a politics of translation?  

Michael Jaber And Gerd Baumann 

 

Michael Jaber, School of European Studies, Cardiff University, Cardiff CF10 

3AS, UK. michael@jaber.at   

 

Gerd Baumann, Dept. of Anthropology, University of Amsterdam, NL 1012 DK 

Amsterdam. G.Baumann@uva.nl 

 

Abstract: 

As the World Service’s first foray into foreign-language broadcasting (1938) and 

its first initiative to branch out into non-English-language television (1994-96; 

2008-present), BBC-Arabic has played a central role for the Corporation. 

Distrust of its claims to impartiality, however, persists. To assess both claims 

and critiques, we examine its politics of translation under four headings: 

transporting data from the field to the broadcaster; translating from one 

language into another; transposing data and message by inflexions of tone; and 

transmitting the result to selected audiences at selected times. We do so from 

both an etic (‘outsiders’) analysis of BBC output and an emic (‘insiders’) 

analysis of what audiences perceive and react to by way of critical receptions 

and reactions.  

  

Keywords GLOBAL MEDIA, MIDDLE EAST, IMPARTIAL TRANSLATION, 

INTERNATIONAL CONFLICT, COMPARATIVE METHODOLOGIES.  



 3

 

‘Fourth Estate or Fifth Column – it is not an antithesis, it is a choice. The media 

can be both at the same time.’ This enigmatic motto is taken from John Tusa 

(1992: 110), the former Director- General of the BBC World Service, who is still 

revered in Bush House for having stared down any British government trying to 

render the World Service pliable for government interests by wielding its power 

of cutting the Foreign and Commonwealth Office (FCO) grant-in-aid that the 

World Service depends upon. Tusa’s dialectic adage, meant to defend the 

World Service’s aura of impartiality from its factual paymasters, can be tested 

especially well vis-à-vis the Middle East. The term ‘Fourth Estate’, coined by 

Edmund Burke in response to the French Revolution, accords the media a 

legitimate place in the constitution of a nation-state and in controlling and 

censuring government policies: akin to what today we would call civil society. 

The term ‘Fifth Column’, invented by the Fascist General Mola during the 

Spanish Civil War, refers to the infiltration and undermining of a state by 

combining external forces with internal opposition. As the practice of 

international broadcasting is by no means an established constitutional or 

internationally recognized right, all answers to Tusa’s riddle depend on each 

broadcaster’s ability to gain or lose legitimacy and credibility.  

 

Launched in January 1938 as the BBC World Service’s first non-English 

service, BBC Arabic was faced with this conundrum from the very start. After 

initial reluctance from within British diplomatic circles, the decision to peruse 

different vernacular radio broadcasts was clearly prompted by foreign policy 

considerations and driven by the 1934 initiation of Arabic-language broadcasts 



 4

by fascist Italy under the innocent-sounding name of ‘Radio Bari’ (Wood 1992: 

38; Boyd 2003: 444). The launch of BBC-Arabic four years later sparked off 

what press media at the time termed as ‘the Radio War’ (Time, 11-01-1938); a 

media contest that the BBC would, in the end, count as a success. The irony of 

that success could not have been lost on the Foreign Office that, in the early 

years of the existence of the BBC-Arabic service, preferred the use of a more 

malleable and less independent voice in the region, the Palestine Broadcasting 

Station, later to be known as Al Sharq al Adna and shortly before its abolition as 

‘The Voice of Britain’; a station that had been established in the early 1940s to 

act, predominantly, as a tool of British propaganda in the Arab World (Boyd 

2003: 446). As World War II drew to an end, and a new reality began to 

manifest itself in the Middle East, this instrument of war propaganda would 

ultimately succumb to the BBC Arabic Service (BBC 1988: 1; Boyd 2003: 446).  

 

The significance of BBC Arabic Service in those early years, with regards to 

shaping the Arab media landscape and reaching Arab audiences, is undeniable. 

The hiring of a range of Arab newscasters, initially predominantly Egyptian but 

later from a wider spectrum, and the incorporation of prominent Arab politicians, 

musicians and singers into their programming, was an early indication of the 

effort the BBC was willing to exert to ensure increased listenership amongst the 

target audience (Boyd 2003: 445). Some of the Arab journalists, intellectuals, 

and musicians whom the BBC hired in those early years, individuals such as Isa 

Sabbagh, are still as famous among older Arab audiences as John Tusa is at 

Bush House. The BBC’s early success can also be attributed to the particular 

characteristics of the very audience being targeted. Wood (1979) rightly 



 5

stressed some cultural and historical particularities of the Arab audience, such 

as great appreciation for oral culture and the historical vanguard position taken 

by foreign broadcasters in comparison to local alternatives, in explaining this 

phenomenon. Yet such attempted harmonizations of incommensurate relations 

were tested to breaking point by those various historic Middle East watersheds 

that, at times, saw the UK as a direct belligerent.  

 

Three transformations in BBC-Arabic’s Credibility:  

Suez 1956, the Gulf Wars, and competing Arab media 

The 1956 Suez Crisis can be seen as the earliest major benchmark test of the 

BBC’s perceived impartiality. For the first time since its conception, the World 

Service found itself unable to report general British public support for the foreign 

policy ventures of a UK government (Mansell 1982: 227). While some at 

Number 10 expected the BBC to rally behind the government regardless of 

circumstance, the Director of External Broadcasting Services at the time, J.B. 

Clark, was aware that the BBC could not afford any differences, in tone and 

content, between its domestic and international broadcasts. The emergence of 

any such discrepancies, according to Clark, would have destroyed the BBC’s 

aura of impartiality. As matters came to a head in October 1956, only days 

before the outbreak of the conflict, the FCO informed the BBC that it was 

dissatisfied with the World Service and would consequently cut the External 

Services grant-in-aid by one million pounds (Mansell 1982: 228). While the 

threatened funding cuts never materialized, lasting consequences are still with 

us today in the form of FCO officials taking seats on BBC supervisory and 

advisory boards. The thin end of the wedge of increased FCO involvement was 



 6

initially eased in by temporarily inserting a FCO Special Liaison Officer into the 

BBC Headquarters (Mansell 1982: 233), an arrangement that persists until now 

in elaborated forms.  

 

Among Arab audiences, the developments of 1956 could only increase distrust 

against all British media, the more so as the World Service and the 

propagandist ‘Voice of Britain’ used the same relay station on Cyprus and, thus, 

the same consumers’ short-wave-lengths (BBC 1988:2; Boyd 2003: 453). 

However, following the end of hostilities in the region, and the shutting down of 

the British propaganda competition in 1957, the BBC Arabic Service was able to 

gain in stature and even listeners’ responses. These listeners’ responses (at a 

time of type-writers addressing Bush House by franked international snail mail) 

increased from 8,000 a year, in 1955, to an average of 21,000 per year in the 

five years following Suez (BBC 1988: 2). This revival of BBC outreach was 

further aided by the increased resources which the government, under the 

White Paper of 1957, was now committing to the World Service (Mansell 1988: 

238). Perhaps it was through the Suez Crisis that the British government 

appreciated the diplomatic benefits of monitoring, yet not controlling, its state-

funded broadcaster.  

 

Any such balance, however, proved increasingly difficult to sell to the BBC’s 

Arab audiences with the ceaseless series of Middle East wars and uprisings 

since 1956. As a test case, let us take the 1990 Gulf War. Although Britain was 

again actively involved on the battlefield, unlike with Suez, the liberation of 

Kuwait enjoyed strong international support and had the backing of almost all 



 7

Arab governments. The implications this conflict had on the BBC Arabic 

Service, and international broadcasting more generally, were therefore not 

rooted in the repercussions of deteriorating Arab public opinion. Much rather, 

the 1990 Gulf War can be seen as a turning point of Western war reporting and 

as setting the standards for the coverage of any future global events (Hjarvard 

1992: 111). It was the first international crisis to receive around the clock 

coverage through international news broadcasters and, in Western Europe and 

North America, even through ordinary television channels which dropped their 

schedules to provide instant updates on the war. The public was to be directly 

engaged in the Gulf War from the comfort of their homes. Major resources were 

allocated to guarantee twenty-four hour coverage of the conflict, especially by 

American TV channels that booked nearly the entire transmission capacity of 

the Intelsat satellite in the region (Jouët 1991: 39). Due to this technologically 

strategic advantage, and owing to the lead role of the United States in the 

conflict, it was not surprising that it was the American media, led by the news 

network CNN, which spearheaded this new approach to conflict coverage.  

 

Despite CNN’s strategic satellite advantage, the images actually emitted from 

the region were limited, partly due to on-the-ground technological reasons and 

partly due to war-time censorship on all sides. The initial so-called ‘live 

coverage of the action’ usually included little more than radio or telephone 

transmissions from the few ground-based journalists, spoken in front of a 

photographic backdrop image of the places in question. Most of the time was 

dedicated to interviewing experts in television studios hundreds or thousands of 

kilometers away from the developments. Although the television broadcasts of 



 8

the 1990 Gulf War seemed little more than radio aired on a screen, in 

retrospect, the coverage of the conflict undeniably presaged dramatically new 

constellations of media credibility and structures.  

 

As early as1994, the BBC World Service attempted to expand its reach to Arab 

audiences by establishing a television channel in co-operation with the Saudi-

owned satellite cluster Orbit. Although the increased role of television in the 

news consumption habits of the Arab audience seemed to have been 

recognized early on, the experiment was abandoned in 1996, mainly due to 

Saudi editorial interference and limited take-up as a result of high fees (Select 

Committee Interview Chapman/Sambrook 2005: 30 ; see also El Issawi and 

Baumann, in press). Yet according to Hossam El Sokari, current Head of the 

Arabic Service, the 1994-1996 venture was ‘the mother of all [Arab] channels, 

because from that channel came all the experienced staff who built Al Jazeera, 

Al Arabiya and all the other channels afterwards’ (Select Committee Interview 

Suag/Chebarro/Richardson 2005: 7, 14-15 ; see also Pintak 2007: 8). Although 

the respective directors of the channels mentioned by El Sokari downplay the 

essential founding role he prescribes, they do admit that the quality of staff, and 

to a certain degree the editorial standards, were influenced by the BBC’s initial 

short-lived venture in the field (Select Committee Interview 

Suag/Chebarro/Richardson 2005: 7, 14-15). However the causality is 

interpreted, it is undeniable that the events of the early 1990s triggered a 

massive change in the Arab media landscape which not only witnessed the 

emergence of locally based international news networks, but also saw an ever 

increasing number of international broadcasters providing the region with similar 



 9

services. The radio, the crutch on which the BBC Arabic Service had been 

standing on for so long, was slowly losing its place in the hearts and minds of 

the Arab public as the only reliable medium to receive news from abroad.       

 

After September 11th 2001, and with major British involvement in the two 

subsequent wars in Iraq and Afghanistan, the BBC Arabic Service found itself in 

a drastically shifting credibility environment. As the polarization of the Islamic 

world and ‘the West’ grew ever more profound, the BBC found it increasingly 

difficult to claim any aura of impartiality; yet its audience numbers, while not 

increasing, held up, seemingly driven by the ever-growing cross-usage among 

consumers, as also perhaps the large numbers of labor migrants within the 

Middle East who often preferred listening to foreign broadcasters rather than the 

often government controlled local media (Sreberny 2001: 102).  

 

Still, the ‘West vs. Islam’ polarization took its toll on the BBC. During the 2003 

Iraq War, the BBC admitted to only catering to a limited niche market in most 

Arab countries (BBC 2004: 22-27). Within less than a decade, Al Jazeera and 

Al Arabiya had come to claim audiences of 50 to 80 million viewers, at least four 

times the size of the 12.2 million listener base reported by the BBC in 2004 

(Select Committee Interview Suag/Chebarro/Richardson 2005: 13, 16). By 

2005, Al Jazeera had also surpassed the BBC as being, in the perception of the 

Arab audience, the most trusted and objective international news broadcaster 

(BBC Audience Research 2006: 1).  

 



 10

For a broadcasting service often dependent on crisis listening, the 

developments of 2003 were a stark indication of the altered environment the 

service found itself in. Recognizing the need to adapt to these changing 

circumstances, the World Service undertook a drastic restructuring in 2005; one 

which entailed the closure of ten vernacular radio services in favor of, amongst 

other changes, establishing a BBC-Arabic TV channel and expanding Arabic 

radio and internet services. How far these enormous investments can win over 

the hearts and minds of the Arab audiences will, with the changes in 

competition and news consumption habits, increasingly depend on the trust put 

into the BBC’s ‘politics of translation’.  

 

As detailed in the Introduction to this Special Issue, the term ‘politics of 

translation’ distinguishes four processes: the transporting of data to Bush House 

or its regional sub-centers; translating in the strictly linguistic sense; transposing 

as a stylistic technique of ‘tweaking’ the data in the editorial process; and 

transmitting as an operation of selecting which audiences get which data or 

commentary at which times.  

 

Transporting, translating, transposing, transmitting:  

Interrogating four politics of translation by comparative methods 

In interrogating these four politics of translation with regards to the BBC Arabic 

Service, we needed to combine several sources, especially as the processes of 

transporting data into Bush House or its regional centers could not be 

researched sufficiently. At the time of research, both Bush House and the 

regional centers were absorbed in establishing the new Arabic TV service, and 



 11

the research was not granted much insight into the network from stringers in 

Gaza to a correspondent in Cairo, nor (unlike Thiranagama 2010 in this Special 

Issue) to the in-house editorial mechanisms and daily routines. On the other 

hand, these lacunae sharpened our minds to compare the BBC’s Arabic output 

to that of its competitors, and also, like Bulić (2010 in this Special Issue), to 

delve deeper into audiences’ reactions.  

 

Our first tool in studying these politics of translation was the long-established 

method of the media diary, i.e. keeping a systematic log of all headlines and the 

priority of news agenda during four weeks at fixed times of each day – just as a 

comparative user ‘out there’ would do. Here, we compared the BBC Arabic 

Service output with that of BBC News24 and CNN, all with their respective 

websites. This combination enabled us to enquire how different news providers 

covered the same, or indeed different, news and editorial inflections.   

 

On transporting, the BBC Arabic Service unsurprisingly granted more space 

than any of the other providers to the MENA region and selected countries 

neighboring it, such as Pakistan, Chechnya, and Turkey. An example which 

illustrates this increased attention to Arab World and its peripheries, is the 

manner in which BBC-Arabic headlined, for three consecutive days, a peace 

summit held in Riyadh, Saudi Arabia at the end of March 2007, while its English 

competitors only headlined the reaction to it by Israel’s Prime Minister Ehud 

Olmert. Another incident where BBC Arabic appeared to be noticeably 

incorporating more varied sources of information into its reporting was the 

March to April 2007 Iranian-British hostage crisis. Of all the providers examined, 



 12

only the BBC’s Arabic service reported comments made by an Iraqi Naval 

Officer, Mr. Jasim that seemed to support the Iranian side of the story. As the 

incident threatened to escalate, BBC-Arabic also offered more translated 

sections of the speeches made by Iranian President Ahmedinejad and other 

Iranian officials than other competitors included in this media log. While these 

asymmetries can again be explained on the regional emphasis of the Arabic 

service, the international nature of this event made the continuously more 

detailed coverage on BBC Arabic slightly more puzzling than other transporting 

discrepancies.  

 

Turning from transporting sources into Bush House to translating in the 

linguistic sense, one can usefully consult Holmes (1988) who distinguishes 

between naturalizing and exoticizing translations. As in anthropology, the 

naturalizing path renders the strange familiar; the exoticizing path makes the 

familiar look strange. As BBC-Arabic must use the supra-regional elite form of 

the language to encompass all users from Morocco to Iraq and beyond, the 

reliance on Modern Standard Arabic is a given. Yet one learns, or fails to learn, 

Modern Standard Arabic at school, but hardly ever speaks it at home or with 

friends, where one uses one of the highly variegated registers, dialects and 

sociolects of Modern Colloquial Arabic. These differ by nation-state or region, 

class or changing conventions, and can differ to the point of barring any easy 

mutual inter-intelligibility. On the other hand, Arab audiences are used to having 

all their news, government-announced or independent, in this high register of 

the Modern Standard Arabic, and many revere it as a commitment to pan-Arab 

unity, an achievement of education, and a resource for doing business within 



 13

the vast Arab World. As a general observation, the linguistic format of the 

Arabic Service is therefore predisposed toward a naturalizing effect (Holmes 

1988: 48).  Yet the BBC Arabic Service tends to tread a very careful line in its 

language register. One can see examples in the use of terms such as al 

musallahun to describe members of Iraqi resistance groups. Directly translated, 

the term means nothing more than ‘armed individuals’, and so it certainly does 

not have the negative connotations of going against state authority, as the 

English term ‘insurgent’ would have. This differs from the terms al ’irhabi 

(‘terrorists’) which is radically condemnatory, or al muqawamah (‘the 

resistance’) which can work either way, as condemnation or praise. The BBC is 

quite conscious of this neutralizing effect by stating that ‘the guerrilla / terrorist 

dilemma does not exist for Arab listeners, since the Service is able to use an 

expression which translates simply as fighters’ (Listener Correspondence IBAR 

1990: 10).  By contrast, there are examples indicating an ‘exoticization’ of the 

news featured on the BBC Arabic Service, such as referring to the 2003 Gulf 

War as ‘the American Invasion’ (al ghazwah al amrikiyah) rather than calling it 

by the more neutralizing ‘American-led invasion’ or ‘the 2003 invasion’ as is the 

case on some other news channels.  

 

Turning to the third politics of translation, transposing, the most striking 

differences occurred when comparing the headlines of the different BBC 

services. On 5 April 2007, both BBC-Arabic and the international news website 

of the BBC covered the meeting between the British Consul in Jerusalem and 

Palestinian Prime Minister Haniyeh. The BBC’s approaches differed greatly by 

both tone and thus implicitly content. While the headline on BBC-Arabic radio 



 14

was British Consul in Jerusalem meets with Palestinian PM Haniyeh in 

Jerusalem, the headline on the BBC-English website reported UK-Hamas Talks 

over Reporter. The article on the BBC international news site also went to 

greater lengths to explain the stance taken by the UK and EU in viewing Hamas 

as a terrorist movement and refers to the Palestinian PM Haniyeh as a member 

of the militant group Hamas.  

 

Transpositions can also occur when supplementing oral / aural and textual data 

with visual ones, as was the case when we accessed the video footage 

available on the BBC Arabic website. Even though the commentators in the 

videos continued to rely on Modern Standard Arabic, the use of visual images 

led to a far more personal and emotive approach than had previously been 

evident in the articles printed or stories broadcast on the BBC Arabic Service. 

By incorporating such videos into the website, the rather statistical approach 

taken by BBCWS Arabic in covering the violent events in areas such as 

Somalia or Iraq, was replaced by a more documentary-style of reporting; a style 

which, intentionally or not, more strongly emphasizes the ‘human face’ of 

events.   

 

On the fourth politics of translation, transmitting, it was primarily the 

dissimilarities in the stories presented in the headlines of each of the different 

services which became evident. A striking example was the failure of the World 

Service’s Arabic radio headlines to mention the Gaza sewage flood on March 

27, 2007. This is peculiar, given that the horrendous events and the ensuing 

‘blame game’ were covered openly on the BBC News 24, the World Service 



 15

extracts aimed at audiences in Britain, as well as by CNN and other Arab 

broadcasters.  

   

To interpret the implications of these differential outputs, one has to enquire into 

the in-house routines of safeguarding editorial autonomy and cross-platform 

comparability. According to Hossam El Sokari, the Arabic Service’s modus 

operandi is identical to that of the other vernacular services, and the application 

of the Editorial Guidelines and the basic principles of the Royal Charter is a 

consistent practice which is not language specific (Interview El Sokari 

14/12/2007). The Editorial Guidelines are defined by the BBC as comprising a 

set of standards and values the Corporation has set itself over the years 

(Editorial Guidelines 2008: The BBC’s Editorial Values). Similarly, the Royal 

Charter, which is revised every ten years, lays out the independence from 

government influence that the BBC enjoys; it also facilitates the formation of the 

BBC Trust which is charged with safeguarding the editorial independence and 

guidelines of the BBC (Royal Charter 2006). Given this controlled environment, 

the discrepancies identified in the reporting of BBC-Arabic were demonstrable, 

but never particular to the service.  

 

In the editorial process, too, BBC-Arabic functions exactly like the other foreign 

language services. According to El Sokari, the majority of the material collected 

and presented by the Arabic Service is derived from a central core that is 

shared by all vernacular services at Bush House (Interview El Sokari 

15/12/2007). The difference in content between different vernacular services is 

determined by the perceived needs and structurations of the audience. 



 16

Although the staff working at BBC-Arabic represents a broad spectrum of Arab 

nationalities, the majority of employees are of Egyptian, Iraqi and Lebanese 

descent. While there have been recruitment campaigns targeting regions such 

as the Gulf, any decision to employ an individual is based on merits and 

expertise rather than nationality. Regardless of origin, a particular emphasis is 

placed on ensuring that the various members of staff promote a pan-Arab 

feeling, rather than a national one, through the broadcasts of the Arabic 

Service. According to El Sokari, the cross-diasporic nature of the staff is an 

essential feature in sustaining this pan-Arab dimension to the service.   

 

The headline structure of the Arabic Service is determined daily at the service 

internal editorial meeting and a cross-service meeting, or the so called ‘9 o’clock 

meeting’, which gives members of all vernacular services the chance to consult 

about the news reporting priorities for their regions. These meetings give no 

instructions, but enable the exchange of news and information with other 

vernacular services. This goes some way toward explaining the oft-voiced 

complaints made by multi-media users that different language services and 

even different platforms in the same language can feature different headlines. 

Regular reviews of the different language services, which check their output, 

are in place to ensure that impartiality is retained in a wide sample of 

broadcasts. These reviews, according to El Sokari, are applied and enforced 

through checking mechanisms filtered from comparisons across languages, 

across internal and regional comparisons, to calibrations vis-à-vis the English 

Newsroom and the Global News Division.  

 



 17

In this process, nonetheless, all the different inputs are ‘re-versioned’ by each 

language service. The notion of ‘re-versioning’ entails molding the information to 

suit the perceived needs of the audience targeted or, in the Director-General’s 

words, the ability of the editors and broadcasters of each vernacular service ‘to 

turn that material, and obviously gather their own material, to make the 

programmes relative to their audiences’ (Select Committee Interview 

Chapman/Sambrook 2005: 8).  

 

This method prevents one central newsroom orthodoxy being translated into 

whatever language it is aired in. Yet at times of conflict, BBC listeners still tend 

to lose the impression of the Arabic Service being a separate entity owned, in a 

way, by the Arab audiences. In applying the term coined by Liebes (1979), it 

seems that the effects of ‘soft hegemony’, originally defined as the 

internalization of a lived system of meanings and values, is least effective at the 

times it should matter most: during crisis. To further understand this dilemma, 

we should listen to the audiences and their own perceptions of the techniques 

involved in transporting, translating, transposing and transmitting.  

 

The politics of translation: when audiences talk back 

Depending on the year and the intensity of crisis, the Arabic Service files 

between 10,000 and 70,000 items of correspondence from users. Naturally, 

through this interaction, the World Service is aware that, in the words of Nigel 

Chapman, its Director-General until 2009, the audiences in the Middle East are 

‘astute’ and ‘hop around’ performing cross-comparisons, ‘quite often about the 

nuances of coverage’ (Select Committee Interview Chapman/Sambrook 2005: 



 18

22). The following extracts from users’ correspondence are a good indication of 

such practices: 

 

‘How come your news in ARABIC are completely different from it in the 

other languages..!! I read it in Arabic and its OK, but when I read it in 

Bulgarian it is different (the Arabs are the terrorist).’ (Abed Dawoud 

18/03/02) 

 

‘I am asking why is the English version news interface different from the 

Arabic version. In my opinion, that is done deliberately to hide information 

or facts from your public not to know. This [is] done always in western 

media to deceive the people. You may have luck in doing this but it is 

limited for a short time and then the truth will float and the results will be 

not as you wish or your politicians wish.’ – (anon., 02/01/02) 

  

‘I would like to ask you why in your BBC Arabic news you noted that the 

five killed Israeli students are military students, and in your Russian BBC 

news you note that they are just students ( you didn’t note at all that they 

were military students). Does this relate to the Jewish power in Russia 

which leads BBC Russia not to tell the truth?’ (Ziad Estephan 09/03/02)  

 

‘You have bored us with the expressions such as Unbiased, Subjective.. 

etc .. etc.. I find this not to be true. What exactly do you mean by 

Excessive Force in Palestine? ... Why do you refer to Chechnya fighters 



 19

as rebels when everyone in the Muslim world refers to them as 

Mujahideen?’ (anon., Morocco, 13 March 2001)  

 

The letters and e-mails received by the BBC also highlight lexical issues 

emerging from linguistic translation. These derive primarily from the BBC’s use 

of terms such as ‘liberation army’, ‘Moslem hard-liners’, ‘Islamist extremists’ and 

the assessment of ‘excessive force’. The criticisms put forward that relate to 

linguistic issues derive primarily, and almost ironically, from the BBC’s attempt 

to remain ‘impartial’ in its news broadcasting. The majority of the comments on 

translating we could review made suggestions such as replacing the 

terminology applied with regard to individuals killed in the Palestine-Israel or 

Iraq conflict with the term ‘martyr’, regardless of the cause of death, or using 

‘devastating force’, rather than ‘excessive force’ when describing military 

actions carried out by Israel. An inverse example, presented in the BBC’s 

Annual Marketing Report, came from a listener in Egypt who criticized the use 

of the term ‘liberation army’ when describing a faction in the Second Sudanese 

Civil War (BBC May 1998: 2).  

 

Turning from users’ analyses of translating to their receptions of transposing, 

there was both textual and visual awareness among BBC users of different 

platforms. In January 2002, a listener criticized the use of the phrase ‘shattering 

the relative calm’ when describing a deterioration of events in the Occupied 

Palestinian Territories. When twenty Palestinians had been killed in the period 

just before, what ‘relative calm’ was the BBC Arabic Service referring to? (BBC 

2002: 2). Not surprisingly, however, it was the combination, or mismatch, of 



 20

texts and images that sparked most TV and internet users’ critiques. Most of 

these were collected in the BBC’s Market Research Reports:  

 

‘…for instance you’re showing a picture of the bombing in Jerusalem, a 

whole series of them. But what about the camp refugee no sign the 

bombing took place for a reason.’  (Ala Al Kassem 03/03/02)   

 

‘But from the 8 photos you show in your front page, it seems you believe 

only the 9 Israelis are the victims of this conflict. Why did you not show any 

pictures of the 90 Lebanese civilians killed by Israel’ (Dr. El Tayeb 

16/07/06) 

 

‘…I couldn’t find the same title and pictures on the English web-site. So is 

it a policy of BBC to hide this kind of important evidences from the eyes of 

the world, and show them only to the Arabic world to get their trust? Do 

you think this is fair?’ (Auday Al Ali 02/10/00) 

 

Sometimes, audience correspondents interpreted these clashes in transposing 

as an attempt by the BBC to deceive the Arab public in particular; at other times 

as an attempt to fool the rest of the world about the Arab World. Although those 

who give feed-back to the World Service tend to be habitués rather than casual 

listeners, the users’ correspondences must, by its very nature, be viewed as 

anecdotal. The question arising may best be phrased in reference to Bulic 

(2010 in this Special Issue) who examines the spread of ‘conspiracy theories’ 

among users of the BBC’s Serbian services, both on radio and internet. Arab 



 21

users show a remarkably different pattern of reactions, and this can be 

quantified.  

 

The BBC World Service Internet PULSE Survey is conducted on a quarterly 

basis through the use of pop-up surveys on all vernacular websites, including 

bbcarabic.com. It consists of nine multiple choice questions concluded with an 

open-ended question about quality and for possible critique. The sample size 

approximates a thousand responses and is collected over a four- to five- week 

period. To get an indication of audience perception, one of these surveys, 

conducted in the second quarter of 2007, was analyzed (BBC World Service 

Internet PULSE Q2 2007). Of 800 comments received, just fewer than 500 were 

positive, just over 300 negative. Most verbatim transcripts, however, show the 

same correspondents both praising and critiquing the BBC at the same time, 

and thus indicate a high standard of differentiation. Among the positive feed-

backs, some 25% praised the BBC’s impartiality; among the negative feed-

backs, some 40% critiqued it on the same criteria, almost all of these 

suspecting a general bias or cultural incompetence of the BBC vis-à-vis Arab 

politics and culture.  

 

While the BBC Arabic Service has been able to weather and even grow in such 

circumstances in the past, it now finds itself operating in a drastically changed 

environment dictated by a heated rivalry among news providers and a vastly 

higher level of users’ cross-usage and cross-comparison. It will take a few years 

before it can be determined what impact the new BBC Arabic television 

channel, launched in March 2008, will have on the news consumption habits of 



 22

the Arabic audiences. It is however likely that, had the World Service not opted 

for its establishment, it would have found it increasingly difficult to retain, let 

alone expand, its Arab consumer base. As for the competition, international 

broadcasters such as Russia TV Today, France 24 and Deutsche Welle have 

all indicated an interest in expanding into the market with Arabic language 

channels (Heil Jr. 2007: 1-2). A good indication of the competition dilemma is 

presented by Pintak, who describes the increased popularity of Al Manar, the 

Hizbullah-run satellite channel, during the 2006 Lebanon War and the manner 

in which it ‘galvanized audiences across the Arab world – many of whom 

switched to Al Manar from Al Jazeera and Al Arabiya – generating widespread 

support for Shiite Hizbullah among all Arabs, Sunni and Shia alike’ (Pintak 

2007: 3). Such ‘switches’ must, however, be seen in the context of an acute 

crisis, where anyone used to cross-comparing different news providers will, 

among all other options, turn to an inside voice that is close to the pulse of the 

streets and actively involved in political as well as military decision-making on a 

day-to-day basis. 

 

Nonetheless, it is the astute nature of the cross-comparing Arabic publics that 

the World Service had so correctly identified, which seems to ensure that they 

are never beholden to any one broadcaster alone (Select Committee Interview 

Chapman/Sambrook 2005: 22). So the abiding question about impartiality and 

independence from state control may have changed altogether with the media 

avalanche flooding the Middle Eastern market and a public far more intent on 

comparing and contrasting the various politics of translation. Kofi Annan, former 

UN Secretary-General, said at the opening of the BBC's Washington DC news 



 23

bureau in 1999, that the BBC World Service was ‘perhaps Britain's greatest gift 

to the world’ in the 20th century.’ The world’s greatest gift to Britain, if one may 

reciprocate the argument, was the audiences’ critical interest granted to the 

BBC World Service so far. Whether this relationship will continue, must depend 

on the audiences’ perceptions of John Tusa’s motto and how they decide to 

calibrate between viewing the Western global media as an infiltrating Fifth 

Column or as a Fourth Estate in a freer civil society.  

 

References 

Annan, Kofi (1999) Speech at the opening of the BBC's Washington DC news 

bureau  

 

BBC (1988) The Arab Audience in 1988, London: BBC. 

 

BBC (1990 – 2006) Audience Listener Correspondence – Monthly Reports, 

London: BBC. 

 

BBC (1998 April) Arabic Marketing Monthly Report April, London: BBC.  

 

BBC (1998 May) Arabic Marketing Monthly Report May, London: BBC.  

 

BBC (2002) Arabic Marketing Monthly Report January, London: BBC. 

 

BBC (2004) World Service Market Communications – Arabic 2004, London: 

BBC. 



 24

 

BBC (2006) Arabic Research Overview – August 2006, London: BBC. 

 

BBC (2006) Relationship Marketing Report July & August 2006, London: BBC. 

 

BBC (2007) BBC World Service Internet PULSE Q2 2007. 

 

BBC Listener Correspondence Unit IBAR (1990), The BBC and the Middle East: 

A comparison of mail to the Arabic and English services, London: BBC. 

 

Boyd, David (2003) ‘Sharq Al-Adna/The Voice of Britain: The UK’s ‘Secret’ 

Arabic Radio Station and the Suez Propaganda Disaster’, in International 

Communication Gazette (2003) Vol. 65 No.6,  443-355. 

 

Bulić, Kamenko (2010) ‘The aesthetic alchemy of sounding impartial: Why 

Serbs still listen to “the BBC conspiracy”’, in this Special Issue 

 

Department for Culture, Media and Sport (2006) Royal Charter, London: H.M. 

Stationary Office.  

 

Editorial Guidelines (2008) available on BBC Website: 

http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edguide/ 

  



 25

Eggerman Michael and Graham Mytton (1993) ‘The role of international radio 

as a source of news in some Middle Eastern Countries during the Gulf Crisis’, in 

ed.  

 

Mytton, Graham (1993) Global Audiences – Research for Worldwide 

Broadcasting 1993, London: John Libbey & Company Ltd. 

 

El Issawi, Fatima and Gerd Baumann (in press) ‘The BBC World Service in 

Arabic: Transformations in Changing Political Mediascapes’. Middle East 

Journal of Culture and Communication, Vol. 3, No. 3.   

 

Fore, William (1991) ‘The Shadow War in the Gulf’, in Media Development, 

3/1991, 51-52. 

 

Foreign and Commonwealth Office (2005) ‘Review of the Effectiveness of 

Public Diplomacy’ – Report compiled by Lord Cater, London, United Kingdom.   

 

Guardian Century (1938) First broadcast in Arabic, January 4th, 1938, available 

at: http://century.guardian.co.uk/1930-1939/Story/0,,127150,00.html 

 

Heil Jr., Alan (2007) ‘Rate of Arabic TV start-ups shows no sign of abating’, in 

Arab Media & Society, May 2007. 

 

Holmes, James S. (1988) Translated Papers on Literary Translation and 

Translation Studies,  Amsterdam: Rodopi. 



 26

 

Hjarvard, Stig (1992) ‘”Live”: On Time and Space in Television News’, in The 

Nordicom Review 1992 No.2, 111 – 126. 

 

Jouët, Jean (1991) ‘Technology as mystification of the Gulf War’, in Media 

Development, 3/1991, 39 – 41. 

 

Liebes, Tamar (1997) Reporting the Arab-Israeli Conflict: How hegemony 

works, London and New York: Routledge.  

 

Mansell, Gerard (1982) Let Truth Be Told: 50 Years of BBC External 

Broadcasting, London: Weidenfeld and Nicholson.  

 

Pintak, Lawrence (2007) ‘ BBC Arabic TV: A “Unique Experience” – Hosam El 

Sokkari talks to Arab Media and Society’, in Arab Media & Society, February 

2007. 

 

Select Committee on BBC Charter Review (2005) Further Issues for BBC 

Charter Review – 2nd Report of Session 2005 – 2006, London: Authority of the 

House of Lords. 

 

Select Committee on BBC Charter Review (2005) Interview with Richard 

Sambrook and Nigel Chapman. 

 



 27

Select Committee on BBC Charter Review (2005) Interview with Mostefa Suag, 

Mr. Mohammed Chebarro and Ian Richardson. 

 

Sreberny, Annabelle (2001) ‘Mediated Culture in the Middle East: Diffusion, 

Democracy, Difficulties’, Gazette 63(2-3): 101-120. 

 

Thiranagama, Sharika (2010) ‘From Commonwealth to Ethnoscapes: The BBC 

Tamil and Sinhala services amid the civil war in Sri Lanka, in this Special Issue. 

 

Time (1938) ‘Radio War’, Monday January 10th 1938, available at: 

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,758800,00.html 

 

Tusa, John (1992) A World in your Ear: Reflections on Changes, London: 

Broadside Books. 

 

Wood, James (1992) History of Radio Broadcasting, London: Peter Peregrinus.  

 

Wood, Richard (1979) ‘Language Choice in Transnational Broadcasting’, in 

Journal of Communications, 29(2), 112-23. 

 

Interviews and Speeches: 

El Sokari, Hossam (2007) Interview, 14 December 2007. 

 

Mytton, Graham (2007) Speech given at AHRC Meeting: ‘Global 

Diasporas@BBC World Service’, 18 April 2007, London. 


